Τι είναι η τεχνική στο ποδόσφαιρο και σε τι ωφελεί;

Γράφει ο Μανώλης Παπαδάκης *
Με ποιους τρόπους μπορούμε να βελτιώσουμε την τεχνική, ποιοι είναι οι παράγοντες που βοηθούν σε αυτό και ποιος ο ρόλος του προπονητή.

Τεχνική είναι η ικανότητα του παίκτη να μπορεί να ελέγχει την μπάλα και το σώμα του κάτω από την πίεση του αντιπάλου, του χρόνου, και του χώρου.

H τεχνική ενός παίκτη μπορεί να αλλάξει…

Κάτω από κούραση,
Σε συνθήκες stress,
Όταν το παιχνίδι είναι σημαντικό,
Ανάλογα με τη χρονική περίοδο,
Ανάλογα με το επίπεδο του αντιπάλου,
Στα εκτός έδρας παιχνίδια,
Όταν ο παίκτης κυριεύεται από φόβο
Επηρεάζεται επίσης από …
τις ανεπαρκείς κατευθύνσεις,
τον σχηματισμό της ομάδας,
τις καιρικές συνθήκες κ.α.
Το ποδόσφαιρο είναι γεμάτο συναισθήματα και για να μπορέσεις να φτάσεις σε υψηλό επίπεδο… θα πρέπει να μπορείς να τα ελέγχεις.

Ένα από τα πιο σημαντικά συναισθήματα στο ποδόσφαιρο είναι η αυτοπεποίθηση, η οποία σε βοηθά να βρεις λύσεις και να κάνεις περίτεχνες ενέργειες.

Έλεγχος συναισθημάτων

Ο έλεγχος των συναισθημάτων γίνεται όταν υπάρχει γνώση, εκπαίδευση και σταθερότητα στη συμπεριφορά του παίκτη αλλά και στο περιβάλλον του.
Ο παίκτης που ελέγχει τα συναισθήματά του, είναι ικανός να κρατήσει σε υψηλό επίπεδο και την τεχνική του
…εκείνος που κυριεύεται από αρνητικά συναισθήματα, δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες ενός παιχνιδιού και γενικότερα των καταστάσεων που καλείται να αντιμετωπίσει.
Η τεχνική απαιτεί ταλέντο…

Ωστόσο, μόνο του το ταλέντο δεν είναι αρκετό.

Η καλή τεχνική απαιτεί εξαιρετική δουλειά.
Η προπόνηση τεχνικής αρχίζει νωρίς…από τότε που το παιδί έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με την μπάλα και γενικά με το ποδόσφαιρο.
Η αρχή γίνεται με ατομική προπόνηση τεχνικής (βελτίωση της επιδεξιότητας με πολυσύνθετες ασκήσεις τεχνικής-skills). Δηλαδή, κάθε παίκτης θα πρέπει να έχει μία μπάλα, ώστε να αρχίζει να εκπαιδεύεται πάνω στην επιδεξιότητα.
Έτσι ο παίκτης αρχίζει να μαθαίνει να ελέγχει την μπάλα και το σώμα του.
Τι είναι όμως η τεχνική επιδεξιότητας;

Έχει να κάνει με την κινησιολογία, δηλαδή, με τη συναρμογή των κινήσεων και την απόκτηση ισορροπίας και ρυθμού.

Αυτό βοηθά τον αθλητή να αποκτήσει τον έλεγχο των κινήσεών του, ώστε να μπορεί να χειρίζεται με ακρίβεια την μπάλα.

Προπόνηση Τεχνικής

Στις μικρές ηλικίες η προπόνηση θα πρέπει να είναι:
– χωρίς πίεση,
– χωρίς ταχύτητα και
– χωρίς την πίεση του αντιπάλου.

Σταδιακά ανεβάζουμε το επίπεδο και το προσαρμόζουμε ανάλογα με την εκπαίδευση, αλλά και με την ηλικία του κάθε παίκτη

Σημαντικό: Για να γίνει η τεχνική κτήμα του παιδιού, θα πρέπει να έχουμε υπομονή.

Έναρξη εξάσκησης:

Ιδανική έναρξη από την ηλικία των 10 ετών (skills)

Ωστόσο, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που κάποιοι παίκτες δεν έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδευτούν από τα 10 τους …

Η αρχή θα πρέπει να γίνει από τα βασικά ακόμα και στις μεγαλύτερες ηλικίες.
Ακόμα και σε μεγαλύτερη ηλικία έναρξης της εξάσκησης, η βελτίωση θα είναι σημαντική.
Όσο γίνεται προπόνηση και εξάσκηση, τόσο βελτιώνεται η απόδοση.
Όλο το σώμα έχει πολύ σπουδαίο ρόλο για να επιτευχθεί με απόλυτη ακρίβεια μία άσκηση τεχνικής

Η προπόνηση τεχνικής θα πρέπει:

να είναι ακριβής και λεπτομερής.
να δίνουμε έμφαση τόσο στη σωστή εκτέλεση της όσο και στη σωστή στάση σώματος.
το σώμα να είναι σε όρθια θέση και να είναι χαλαρό και ευέλικτο.
τα χέρια, επίσης, έχουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ισορροπία,στον ρυθμό και στην ανάπτυξη της ταχύτητας
Προβλήματα…

Κυρίως στην ηλικία των K12 έως και K16 γιατί τα παιδιά μπαίνουν στην εφηβεία και αρχίζουν να ψηλώνουν.
Εκείνη την περίοδο, χάνουν τη συναρμογή τους και για αυτό θα πρέπει να επιμένουμε στις συγκεκριμένες ασκήσεις, οι οποίες θα τα βοηθήσουν να επανέλθουν πιο σύντομα.
Επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο στη συναρμογή έχει και ο προπονητής φυσικής κατάστασης με ειδικές ασκήσεις εκγύμνασης των παιδιών.
Εκπαίδευση στις Πάσες, Σουτ, Σέντρες, Υποδοχές

Καθώς το παιδί αποκτά μία βάση, στις ασκήσεις επιδεξιότητας, εκπαιδεύουμε ταυτόχρονα και την πάσα, την υποδοχή, το οδήγημα και το σουτ.
Όσον αφορά στο σουτ, θα πρέπει να ανεβάζουμε την διάρκεια και τη δύναμη σταδιακά γιατί το παιδί δεν έχει τη μυϊκή μάζα και δύναμη να μπορεί να αντεπεξέλθει ακριβώς και, ίσως, να προξενήσουμε βλάβες στη ανάπτυξη του.
Επίσης:

Πρέπει να αποφεύγονται οι κεφαλιές στις μικρές ηλικίες γιατί μπορεί να δημιουργήσουν βλάβες στα παιδιά.

Όταν ο αθλητής βελτιώνεται σε όλα τα τεχνικά στοιχεία, αρχίζουμε να τα συνθέτουμε με την ατομική τεχνική.

1) Αρχίζουμε, λοιπόν, να εκπαιδεύουμε τις πολυσύνθετες ασκήσεις με γρήγορο οδήγημα με πάσα ή με σουτ.

2) Σταδιακά και καθώς αυξάνεται η ηλικία των παιδιών, ανεβαίνει επίπεδο δυσκολίας η ταχύτητα, ο ρυθμός της άσκησης.

Επομένως:

1) Η καθοδήγηση πρέπει να είναι ξεκάθαρη για να καταλαβαίνει το παιδί. Η επεξήγηση της άσκησης με ομιλία δεν είναι αρκετή. Το παιδί χρειάζεται και την εικόνα την οποία περιγράφουμε με λόγια

2) Συχνά τα παιδιά δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν στα λόγια. Είναι αναγκαίο να εκτελέσουμε εμείς την άσκηση με απόλυτη ακρίβεια και με την ταχύτητα την οποία θέλουμε να την κάνουν τα παιδιά. Αυτή η εικόνα θα μείνει στο μυαλό τους και θα τα βοηθήσει να καταλάβουν ποιος είναι ο στόχος και τι θέλουμε να βελτιώσουμε.

3) Η ακριβής επίδειξη της άσκησης είναι σημαντική. Διαφορετικά, χάνεται πολύτιμος χρόνος από την προπόνηση.

Εκπαίδευση

Για να μπορέσει όμως να δείξει ο προπονητής στο παιδί μία άσκηση θα πρέπει πρώτα να έχει εξασκηθεί ο ίδιος, αφιερώνοντας πολλές ώρες
Πράξη

Δεν φτάνουν μόνο οι κατευθύνσεις με την ομιλία. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να κερδίσει πιο εύκολα τα παιδιά και να τον εμπιστευτούν. Αν παραμείνει στάσιμος και δεν υπάρχει βελτίωση και στον ίδιο, θα παραμείνουν στάσιμα και τα παιδιά
Μεταδοτικότητα

Επίσης από την στιγμή που θα έχει γνώση πάνω στην πρακτική, θα μπορεί να την μεταδώσει καλύτερα αφού θα ξέρει σε ποιες λεπτομέρειες να επικεντρωθεί. Ακόμα θα πρέπει να ξέρει ποιος είναι ο στόχος αλλά το πιο σημαντικό είναι να ξέρει αν η συγκεκριμένη άσκηση είναι για τα συγκεκριμένα παιδιά, είτε λόγω επιπέδου, είτε λόγω ηλικίας.
Τι είναι το mental trainning;

Η εξάσκηση στο MENTAL TRAINING, θα βοηθήσει στην καλύτερη εκμάθηση και απόδοση στα θέματα της τεχνικής.

Είναι προπόνηση μυαλού. Πριν από κάθε εκτέλεση οι παίκτες πρέπει να σκέφτονται την άσκηση και τις λεπτομέρειες της. Βοηθάει τα παιδιά να κατανοούν και να εκτελούν καλύτερα τις ασκήσεις.

Ο προπονητής πρέπει να διατυπώνει ερωτήσεις και να επιλέγει ασκήσεις που να οδηγούν τα παιδιά να ψάχνουν για την καλύτερη επιλογή.

Οι ασκήσεις του μυαλού πρέπει να αποτελούν σημαντικό στοιχείο της προπόνησης.
Έτσι δημιουργούνται σκεπτόμενοι ποδοσφαιριστές, οι οποίοι αργότερα θα μπορούν πιο εύκολα να “διαβάζουν” και να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του παιχνιδιού.

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ

Στο πλαίσιο της εκπαίδευση της τεχνικής, σίγουρα γίνονται λάθη.
Ωστόσο, ο προπονητής να επιμείνει μέχρι τα αρχίσει το παιδί να βελτιώνεται.
Αυτό πρέπει πάντα να γίνεται με τρόπο θετικό και με ενθάρρυνση, ώστε να μην απογοητεύεται το παιδί
Χωρίς λάθη δεν υπάρχει βελτίωση.
Οπότε, θα πρέπει να υπάρχει ηρεμία, σταθερές κατευθύνσεις και ξεκάθαρος στόχος,χωρίς πίεση.
Οι απότομες, ειδικά αρνητικές διορθώσεις τρομάζουν τα παιδιά και χάνουν χρόνο από την προπόνηση ή μάλλον την όλη την προπόνηση και γενικά το παιχνίδι.

Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ

Στα παιχνίδια που μπορεί να γίνονται σε μια προπόνηση, ο προπονητής θα πρέπει να παρακινεί τους παίκτες να βρουν λύσεις κάνοντας χρήση της τεχνικής και όχι απλώς να διώχνουν την μπάλα. Αν την διώχνουν δεν θα υπάρχει καμία βελτίωση και έτσι θα χάνεται και ο ρυθμός της ομάδας.

Ψάχνοντας ο παίκτης να βρει λύση, αναγκάζει τους συμπαίκτες του να κάνουν κινήσεις για να βρουν ελεύθερο χώρο, ώστε να γίνει σωστή ανάπτυξη μια επίθεσης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όλοι οι παίκτες μπαίνουν στη διαδικασία να σκέφτονται. Καθώς όλα τα παραπάνω θα γίνονται καθημερινά στην προπόνηση, θα είναι εύκολο να γίνουν και στον αγώνα.

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ-ΑΓΩΝΑ

Στον αγώνα οι κατευθύνσεις πρέπει να είναι απλές και ίδιες ακριβώς με αυτές της προπόνησης. Οι διαφορετικές οδηγίες θα δημιουργήσουν διάσπαση προσοχής των παιδιών. Η σταθερότητα στις οδηγίες δημιουργεί ένα αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης στα παιδιά. Είναι σημαντικό αυτό που εκπαιδεύουμε στις προπονήσεις να το ζητάμε και στα παιχνίδια.

Ακόμα και σε συνθήκες πίεσης του αντιπάλου στην άμυνα είναι σημαντικό το παιδί να βρει λύση χωρίς να διώξει την μπάλα. Στην αρχή είναι πιθανόν να κάνει πολλά λάθη και να δεχθεί η ομάδα του γκολ. Ωστόσο, αν ο προπονητής μείνει σταθερός και επιβραβεύσει την κίνηση του παιδιού, αυτό θα συνεχίσει να ψάχνει να βρίσκει λύσεις. Διαφορετικά, θα χάσει την εμπιστοσύνη του τόσο στον εαυτό του όσο και στον προπονητή του.

Σημειώσεις:

Ότι έχουμε εκπαιδεύσει στην προπόνηση, θα πρέπει να το περάσουμε ακριβώς το ίδιο και στον αγώνα.

Σημαντικός στόχος είναι η βελτίωση των παιδιών…και όχι μόνο η νίκη

Χωρίς ΤΕΧΝΙΚΗ, δεν υπάρχει τακτική

Kαι χωρίς ΤΑΚΤΙΚΗ, δεν υπάρχει τεχνική

Σημαντικό!!!

Στις μικρές ηλικίες θα πρέπει ο προπονητής να μάθει στα παιδιά να κρατάνε τις θέσεις τους.

Δηλαδή, τον χώρο στον οποίο τα έχει τοποθετήσει ο προπονητής.
Καθώς το παιδί μεγαλώνει και αποκτά εμπειρίες, δέχεται κατευθύνσεις σχετικά με τον ρόλο της κάθε θέσης.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το παιχνίδι να είναι πιο γρήγορο και τα παιδιά να το διαβάζουν πιο εύκολα. Οι κατευθύνσεις τακτικής -μέχρι και τα K13- θα πρέπει να είναι γενικές, χωρίς λεπτομέρειες και αυτό γιατί το παιδί δεν είναι έτοιμο να καταλάβει πολλά.

Ενώ δεν μπορεί να μείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα συγκεντρωμένο.

Κρατώντας τα παιδιά τις θέσεις τους, βελτιώνεται ακόμα περισσότερο και η τεχνική
Και αυτό γιατί υπάρχει μεγαλύτερος χώρος για ντρίπλα, οδήγημα, αλλά και περισσότερες υποδοχές και πάσες.
Στις μικρές ηλικίες θα πρέπει ο προπονητής να μάθει στα παιδιά να κρατάνε τις θέσεις τους.
Δηλαδή, τον χώρο στον οποίο τα έχει τοποθετήσει ο προπονητής.
Καθώς το παιδί μεγαλώνει και αποκτά εμπειρίες, δέχεται κατευθύνσεις σχετικά με τον ρόλο της κάθε θέσης.
Τα παιδιά στις μικρές ηλικίες δεν έχουν συγκεκριμένη θέση, θα πρέπει να περνάνε από όλες τις θέσεις ώστε να μαθαίνουν τον ρόλο της κάθε μίας. Δεν είναι σωστό κάποια παιδιά να παίζουν μόνο άμυνα ή κέντρο ή επίθεση.

Ο ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ

Κάθε προπονητής είναι διαφορετικός … με τον δικό του χαρακτήρα και τον δικό του τρόπο σκέψης. Είναι σημαντικό να μπορεί να μεταφέρει τις γνώσεις του στα παιδιά και, γενικά, να μπορεί να τα καθοδηγεί (coaching) στην πορεία ανάπτυξής τους. Το πρόβλημα πολλές φορές υπάρχουν όταν ο προπονητής δεν γίνεται κατανοητός από τα παιδιά.

Και φυσικά η ευθύνη αλλαγής είναι του προπονητή!!

ΣΤΟΧΟΣ

Όλα τα παραπάνω βοηθούν στο να βελτιώσει το παιδί την τεχνική του.
Δεν είναι μόνο οι ασκήσεις που γίνονται μέσα στο γήπεδο. Είναι ένα σύνολο πραγμάτων που βοηθούν το παιδί να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί.
Αν καταφέρουμε και κάνουμε μερικά από τα παραπάνω, το σίγουρο είναι ότι η βελτίωση θα είναι ακόμα μεγαλύτερη για όλα τα παιδιά.
Όλα τα παιδιά βελτιώνονται, άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο.
Αυτό έχει να κάνει με τη βιολογική ανάπτυξη του παιδιού και με την αντίληψή του.

Μανώλης Παπαδάκης
Προπονητής Ποδοσφαίρου
O Μανώλης Παπαδάκης, είναι προπονητής παιδικού ποδοσφαίρου με εξειδίκευση στην εκμάθηση τεχνικής με αρκετά χρόνια εμπειρίας σε υψηλό επίπεδο. Είναι κάτοχος διπλώματος B’ LICENSE της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας της Γερμανίας από το 2002 και κάτοχος πιστοποιητικού UEFA A’ Ελλάδας. Άρχισε την προπονητική από την ακαδημία της ΠΑΕ ΕΡΓΟΤΕΛΗΣ τον Αύγουστο του 2004 έως τον Ιούνιο του 2009 (5 χρόνια) και από τον Αύγουστο του 2009 έως τον Ιούνιο του 2016 ήταν μέλος του προπονητικού team της επίσημης ακαδημίας της ΠΑΕ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ και υπεύθυνος βελτίωσης της τεχνικής (7 χρόνια). Έχει παρακολουθήσει αρκετά σεμινάρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με βασικό θέμα την ανάπτυξη και την εκπαίδευση στο παιδικό ποδόσφαιρο και επίσης έχει συμμετάσχει και ως εισηγητής σε κάποια από αυτά.

O Μανώλης Παπαδάκης είναι ο υπεύθυνος οργάνωσης του Eugenios Gerards Soccer Camp, του ιστορικότερου ποδοσφαιρικού καμπ της Ελλάδας, που θα διεξαχθεί και φέτος για 14η συνεχόμενη χρονιά στο Ηράκλειο Κρήτης, από τις 4-8 Ιουλίου 2017 στο Παγκρήτιο στάδιο και απευθύνεται σε παιδιά από όλη την Ελλάδα με έτος γέννησης από το 2003 έως το 2012.
Πηγή: football-academies.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου